جمعه دهم فروردین ماه
با هدف انتخاب و اعزام کاروان کیفی به رقابت‌های پرث استرالیا

نشست تخصصی روسای انجمن‌های ورزشی پیوند اعضا برگزار شد

نشست تخصصی روسای انجمن‌های ورزشی پیوند اعضا با هدف انتخاب و اعزام کاروان کیفی به رقابت‌های جهانی پرث استرالیا برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی فدراسیون ورزش بیماران خاص و پیوند اعضا، در ابتدای این جلسه یاد و خاطره قهرمانان و ورزشکارانی که دعوت حق را لبیک گفته بودند با ذکر صلوات و فاتحه‌ای گرامی داشته شد. در ادامه دکتر مهین فرهادی‌زاد عضو هیات رئیسه این فدراسیون با اشاره به شرایط و وضعیت موجود گفت: اولویت اول ما سلامت ورزشکاران است و باید در اردوها به این مساله توجه شود.

وی ادامه داد: با توجه به وضعیت مالی و افزایش هزینه‌های اعزام بدون شک محدودیت ویزا خواهیم داشت و همه می‌دانیم که شرایط اعزام سخت است البته دست از تلاش برنخواهیم داشت و به دنبال تامین منابع مالی هستیم تا از حداکثر نفرات خود در کاروان اعزامی استفاده کنیم.

این عضو هیات رئیسه فدراسیون تاکید کرد: در انگلستان انتخاب‌های درست مربیان بود که باعث شد ایران در بین قدرت‌های جهان برای اولین بار به مقام سومی برسد و کسب این مهم کار بسیار ارزشمندی بود. اعتقاد ما این است که همه چیز باید شفاف و روشن باشد و از مربیان می‌خواهیم شرایط ورزشکاران به صورت مستمر رصد شود. بر اساس انتخاب و شناخت مربیان و تایید کمیته فنی، نفرات اعزامی مشخص خواهند شد و همانطور که قبلا هم تاکید کرده‌ایم ، هدف ما اعزام کاروان کیفی است.

 

در ادامه این نشست، سیدمحسن موسوی دبیر فدراسیون خاطر نشان کرد: هدف ما در اعزام به رقابت‌های جهانی استرالیا، حضور کاروان کیفی است و در صدد هستیم تا بهترین و شایسته‌‌ترین نفرات را به این رقابت‌ها اعزام کنیم.

وی ادامه داد: برخی از رشته‌ها شانس بیشتری برای کسب مدال دارند و در حال بررسی‌های تکمیلی هستیم تا از ظرفیت‌های موجود بیشترین بهره‌وری را ببریم. با توجه به شرایط کرونایی خیلی از فرصت‌ها را از دست دادیم اما این شرایط برای رقبای ما نیز وجود داشت، در حال حاضر باید با تلاش مضاعف از زمان باقی مانده بهترین استفاده را برد تا بازهم بتوانیم برای کشورمان کسب افتخار کنیم.

موسوی خاطر نشان کرد: از مربیان تیم‌های ملی خواستیم نفرات مد نظر خود را معرفی کنند، تمرینات باید جدی گرفته شود چرا که زمان چندانی تا آغاز این بازی‌ها نداریم. فعلا هم در حال تدارک اردوهای دیگر هستیم تا ورزشکاران به آمادگی مطلوب برسند.

 

علیرضا بغدادی مربی تیم ملی دارت پیوند اعضا به عنوان نخستین سخنگو به بیان نقطه نظرات خود پرداخت. وی اشاره کرد در اردوی برگزار شده شرایط را به گونه‌ای چیدمان کردیم که همه بازیکنان، با هم رقابت کنند تا میزان توانمندی و شایستگی آنها مشخص شود.

وی گفت: باید نفرات را به گونه‌ای انتخاب کنیم که در رده‌های سنی مختلف قرار بگیرند چرا که این احتمال وجود دارد در زمان برگزاری مسابقات، نمایندگان کشورمان به هم خورده و از دور رقابت‌ها کنار بروند. پیشنهاد من این است که در صورت امکان تعداد اردوهای تیم ملی تا زمان اعزام بیشتر شود تا بتوانیم قهرمانان کشورمان را با آمادگی بیشتر راهی این رقابت‌ها کنیم.

 

محسن شیشه‌گرها مربی تیم ملی تنیس‌روی‌میز هم گفت: از مسابقات قبلی تجربیات ارزشمندی داریم که باید از آنها استفاده شود. این رشته با سایر رشته‌های دیگر متفاوت است چراکه یک ورزشکار باید سال‌ها تمرین و مسابقه بدهد تا به درجه کسب مدال برسد. افرادی که در تنیس‌روی‌میز کار می‌کنند نیازمند مهارتی هستند که در طول سالیان مستمر تمرین، به دست می‌آید و این مساله باید مد نظر قرار بگیرد.

وی تاکید کرد: شاید بهتر این باشد که روی رشته‌هایی که مدال‌آور هستیم بیشتر متمرکز بوده و کار کنیم. در این رشته هر ورزشکار می‌تواند در انفرادی و تیمی مدال بگیرد و این در تعداد مدال‌های کلی کاروان اثری مثبت دارد.

 

هادی خشنودی مربی تیم بولینگ پیوند اعضا نیز به عنوان یکی دیگر از افراد حاضر در این نشست تاکید کرد: رشته بولینگ شرایط کسب مدال دارد و ورزشکارانی را داریم که می‌توانند در این عرصه برای کشورمان مدال آور باشند.

وی افزود: تا زمان آغاز بازی‌ها، زمان بسیاری مانده و باید با برنامه‌ریزی مناسب، شرایطی را رقم زد که سلامت ورزشکاران در اولویت باشد و از سویی دیگر در صورت مصدومیت، امکان جابجایی و تغییر در فهرست نفرات اعزامی وجود داشته باشد.

 

مهدی ممتاز امیری مربی تیم ملی پتانک کشورمان نیز در طی جملاتی گفت:  یکی از مشکلات ما در حال حاضر این است که تعدادی از مدال‌آوران ما در یک رده سنی قرار گرفته‌اند و این به معنی کاهش مدال‌آوری و احتمال رودررویی نمایندگان ایران در رقابت‌های جهانی استرالیا است.

وی گفت: خوشبختانه برخی از ورزشکاران ما بین رشته‌ای هستند و از سایر رشته‌ها در تیم پتانک حضور دارند. طبق روال و سنوات قبل کار می‌کنیم چرا که مدال‌آوری ما در رقابت‌های جهانی انگلستان نشان داد در مسیر درستی گام بر می‌داریم.

 

محمد حسین اقبالی مربی تیم ملی شنا نیز از مدال‌آوری این رشته در طی سالیان اخیر گفت و افزود: از سال 2007 در هر رویدادی که حضور داشتیم مدال‌آور بودیم اما آنطور که باید و شاید به این ورزش پرداخته نشده و جا دارد شنا جدی‌تر گرفته شود.

وی تاکید کرد: ورزش‌هایی مانند شنا به عنوان ورزش مادر شناخته می‌شوند و در جهان هم شاهد هستیم که یک قهرمان آمریکایی به اندازه کل تاریخ ما در المپیک، مدال طلای شنا را از آن خود کرده است. به نظر من جا دارد مسئولان ورزش کشور با ایجاد انگیزه فضای مناسبی را برای این ورزش آسان و کم هزینه و البته به دور از مصدومیت فراهم کنند تا بتوانیم از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های موجود بهترین استفاده را ببریم. 

او ادامه داد: متاسفانه در جریان کرونا ورزش شنا صدمه سختی خورد اما این رشته مدال‌آور نیازمند حمایت و نگاه خاص مسئولان ورزش است.

 

روح الله دایی یکی دیگر از افراد حاضر در این نشست بود. مربی تیم ملی دوومیدانی کشورمان با اشاره به شرایط موجود گفت:  اردوی اهواز اردوی بسیار خوبی بود اما از نظر زمانی، فاصله زیادی تا آغاز رقابت‌های جهانی استرالیا داشت و نمی‌توانیم روی آن حساب خاصی باز کرد.

وی ادامه داد: رکورد نفرات دوم رقابت‌های جهانی انگلستان را استخراج کردیم و از همه ورزشکاران خواستیم این رکورد را ملاک خود قرار دهند،‌ در دوومیدانی اردوی تدارکاتی نداریم و نظر ما این است که در طی رقابت‌های انتخابی، نفرات اصلی خود را شناسایی کنیم و از سویی دیگر باید شانس مدال قهرمانان هم بررسی شود.

او گفت: در دوومیدانی سهم خوبی در کسب مدال نیوکاسل داشتیم و باید به این نکته هم اشاره کنم که در پرتاب‌ها شانس به مراتب بیشتری برای رفتن روی سکو خواهیم داشت.

 

ریحانه حبیب‌پور مربی تیم ملی اسکواش با اشاره به موفقیت کسب مدال در رقابت‌های اسپانیا و انگلستان تاکید کرد: در دو رویدادی که اسکواش نماینده در کاروان اعزامی داشت، خوشبختانه عملکردی بسیار خوبی داشتیم و همه نمایندگان ما در کسب مدال موفق بودند.

وی تصریح کرد: برای آنکه بتوانیم از تمام ظرفیت‌ها برای اعتلای اسکواش استفاده کنیم،‌ در انتخابی‌ها اجازه دادیم همه ورزشکاران حضور یافته و با هم به رقابت بپردازند تا اگر استعداد خاصی بود از حضور و وجود آن بهره ببریم. اسکواش شرایط خاصی دارد، ورزش ما رکوردی نیست که ملاک عددی داشته باشد بلکه مهارت و فن یک ورزشکار است که مدال‌آوری او را تضمین می‌کند.

 

سفیدباف مربی تیم ملی تنیس با اشاره به اینکه این رشته از جمله رشته‌های تازه وارد به رقابت‌های جهانی است، گفت: در انگلستان برای اولین بار تنیس را داشتیم و طبیعی بود که هیچ شناختی نسبت به حریفان نداشته باشیم. این رشته نیازمند سرمایه‌گذاری انسانی است و با توجه به ماهیت و شکل این رشته، ورزشکارانی از رشته‌های فوتبال،‌اسکواش، پدل و بدمینتون می‌توانند در تنیس هم موفق باشند.

وی تصریح کرد:  اگر چهره‌ای ببینیم که توانایی حضور در این رشته را داشته باشد، بدون شک استفاده خواهیم کرد.‌ متاسفانه مشکل اصلی ما نداشتن زمین است که فدراسیون در حال رایزنی بوده تا امکانات لازم را برای ورزشکاران فراهم کند.