پنجشنبه نهم فروردین ماه

دومین همایش علمی، پزشکی و ورزشی پیوند اعضا برگزار شد

دومین همایش علمی، پزشکی و ورزشی پیوند اعضا با حضور مسئولان فدراسیون،‌ پزشکان متخصص،‌ مربیان تیم های ملی،‌ ورزشکارن و قهرمانان این فدراسیون در محل آکادمی ملی المپیک برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی فدراسیون ورزش بیماران خاص و پیوند اعضا،‌ در ابتدای این همایش رئیس فدراسیون ورزش بیماران خاص و پیوند اعضا گفت: بیشترین موضوعی که برای این فدراسیون اهمیت دارد ورزش همگانی است که تاثیر آن به مراتب بیشتر از ورزش قهرمانی است و سعی داریم در این بخش اقدامات موثر و مفیدی را انجام دهیم.

فاطمه هاشمی ادامه داد: این نیاز احساس می شد که در کنار هم بازی و رویداد ورزشی، همایشی را هم برگزار کنیم تا بتوانیم رشته های دیگر را نیز به مجموعه رشته های قبلی اضافه کنیم.

در ادامه این نشست رییس کمیته پزشکی فدراسیون بیماری های خاص و پیوند اعضا درباره تمرینات ورزشی در بیماران خاص گفت: فردی که پیوند عضو شده نباید خود را با سایر ورزشکاران مقایسه کنند البته قهرمانانی را داریم که با وجو پیوند عضو در سطح حرفه ای هم ورزش کرده و عنوان قهرمانی را هم کسب کرده اند.  

وحید سبحانی با اشاره به این که چرا ورزشکاران پیوند عضو در هنگام ورزش با کمبود اکسیژن مواجه می شوند، تصریح کرد: این مساله باز می گردد به بیماری زمینه ای که از قبل وجود داشته که در استقامت قلبی وعروقی نقش دارد.

رییس کارگروه حرکات اصلاحی و آسیب شناسی ستاد کل نیروهای مسلح افزود: از دیگر علت ها داروهای مصرفی فرد است که نقش سرکوبگر دارد و تاثیر منفی در عضلات ایجاد کند.

سبحانی درباره اینکه آیا ورزش باعث افزایش سیستم ایمنی می شود گفت: بله اما ورزش با شدت های کمتر نتیجه مطلوب می گذارد هرگونه احساس سنگینی در قفسه سینه و سر در حین ورزش و حتی مسابقه باید متوقف کند چون این مشکلات به دنبال خود ریسک بالایی دارد و علایم هشدار دهنده است.

عضو هیت علمی دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج) گفت: اگر در حین ورزش دچار خستگی غیرمعمول شدید فعالیت های ورزشی را قطع و با پزشک مشورت کنید.

فرزانه ترکان متخصص طب فیزیکی، توانبخشی و طب ورزشی و عضو فدراسیون جهانی پزشکی ورزشی پیش از سخنرانی خود،‌ حاضران در سالن را برای چند دقیقه به ورزش وا داشت و سپس افزود: در علم نوین طب ورزشی، انجام معاینات ‌و بررسی های پزشکی لازم، پیش از شرکت در ورزش جزو لاینفک برنامه های تخصصی ورزش است و تشکیل تیم ها و کارگروه های تخصصی به منظور تغییر پروتکل های لازم پزشکی و نظارت بر اجرای آنها در صدر اولویت فدراسیون جهانی پزشکی و کمیته بین المللی المپیک است.

در ادامه این نشست، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی که ۱۸ سال سابقه فعالیت در حوزه پزشکی،‌ ورزشی دارد درباره اهمیت ورزش در بازتوانی قبل و پس از پیوند گفت: بزرگ ‌ترین معضلی که داریم ورزش قدرتی است که در بیماران خاص باید در حد متوسط انجام شود اما تمرینات هوازی و کششی دامنه حرکاتی در بیماران خاص لازم است.

مهرداد پور سعید ادامه می دهد: شدت و مدت زمان ورزش برای ورزشکاران پیوندی متفاوت است و بین ۳۰ تا ۴۵ دقیقه باید باشد و ورزشکار پیوندی پس از ۳ روز از گذشت عمل جراحی می تواند ورزش کند و به آرامی راه رود. بیمار حتی در دوران قرنطینه هم می تواند تمرینات هوازی را انجام دهد که ضروری است.

مدیر دانشکده بین المللی دانشگاه علوم پزشکی تهران یکی دیگر از سخنرانان این همایش بود. وی گفت: ورزش حرفه ای و قهرمانی در افراد دارای عضو پیوندی علاوه بر ارزش افزوده برای سلامت موجب می شود تا ورزشکاران با حضور در رویدادهای ورزشی ضمن کسب افتخار به نوعی در تبادلات فرهنگی و اجتماعی بین ملل مختلف نقش موثری داشته باشند.

کوروش جعفریان در ادامه این نشست افزود: وضعیت سلامت افراد پس از پیوند اعضا ممکن است به دلیل مصرف داروها و تغییرات متابولیکی دچار تغییر شود، پس توجه به رژیم های غذایی ضدالتهابی مانند رژیم مدیترانه ای یک راهکار ساده برای کاهش عوارض است.