چهارشنبه بیست و نهم فروردین ماه
گفت و گو با سرمربی تیم ملی فوتبال بیماران خاص و پیوند اعضا

چینی: می توانیم در رقابت های جهانی روی سکو برویم

فوتبال از رشته های جذاب و پرمخاطب است، رشته ای که در سراسر جهان هواداران بیشماری دارد و زبان مشترک میان ملت های مختلف است. فرقی ندارد از کدام نژاد و ملیت باشید، همین که به مستطیل سبز و توپ فوتبال علاقه نشان دهید کفایت می کند تا در استادیوم ها و زمین فوتبال ساعتی را به شادی و هیجان سپری کنید.

همین جذابیت های فوتبال باعث شد تا فدراسیون جهانی ورزش بیماران خاص و پیوند اعضا، فوتبال را به مسابقات جهانی خود اضافه کند. مسابقاتی که به صورت نمایشی و نمادین در مسابقات 2019 انگلستان رونمایی شد و قرار است از این پس هم در رقابت های جهانی و هم به صورتی جداگانه تحت عنوان مسابقات جام جهانی پیگیری و برگزار شود. هر چند نخستین دوره آن به دلیل شیوع ویروس کرونا به تعویق افتاد اما با توجه به تصمیم مسوولان جهانی و حمایت دست اندرکاران فدراسیون ورزش بیماران خاص و پیوند اعضا کشورمان این مهم به زودی محقق می شود و شاهد حضور تیم ملی فوتبال کشورمان در رقابت های جهانی خواهیم بود.

به این بهانه سری به تیم ملی فوتبال بیماران خاص و پیوند اعضا زدیم و با علی چینی بازیکن اسبق استقلال و یکی از پیشکسوتان آبی پوشان پایتخت که هدایت این تیم را بر عهده دارد، به گفت و گو نشستیم.

علی چینی برای فوتبالی های نسل ما چهره ای شناخته شده است، اما برای آن که نسل جدید هم بهتر با او آشنا شوند از خودتان بگویید.

من 19 تیرماه 1355 در منطقه ۱۰ تهران متولد شدم، از سال 1366 فوتبالم را از تیم دسته دومی ساحل شروع کردم و بعد ها در تیم‌های شیمیایی رازی، کشاورز، مقاومت، پیام مقاومت مشهد، استقلال تهران، ذوب آهن اصفهان،  نساجی مازندران و استقلال شهرداری رشت بازی کردم.

به ورزش های دیگر هم علاقه داشتید یا از همان ابتدا فقط فوتبال گزینه اول بود.

در دوران نوجوانی قهرمان شنای تهران و نوجوانان تهران در ۴ رشته شدم و همیشه ورزش را دوست داشتم اما فوتبال چیز دیگری است.

علی چینی سابقه حضور در تیم ملی را هم داشت و در عرصه بین المللی نیز موفق بود. از آن هم برایمان بگویید.

بله، این افتخار را داشتم که کاپیتان تیم ملی امید باشم و برای تیم ملی بزرگسالان هم دعوت شدم. در تیم ارتش های جهان بازی کردم و سرمربی تیم ملی پیوند اعضا هم بودم و هم اکنون در خدمت این عزیزان هستم. در حال حاضر هم مربی تیم نود ارومیه در لیگ آزادگان هستم و به جوانان و مردم ورزش دوست این منطقه از کشور خدمت می کنم.

از تیم ملی پیوند اعضا برایمان بگویید، وضعیت تیم به چه صورت است؟

قبل از شیوع ویروس کرونا تمرینات و اردوهای بسیاری خوبی را پشت سرگذاشتیم و شرایط تیم سیرصعودی داشت. روند تمرینات از سویی باعث افزایش سطح فنی بازیکنان و تیم شده بود و از سویی دیگر موجب شده بود تا روحیه بازیکنان ارتقا یابد. ورزش و اثراتی که به همراه دارد در بالا بردن روحیه افراد بسیار موثر بوده و این مساله در بیمارانی که پیوند عضو شده یا با بیماری های سخت دست به گیربان هستند نمود بیشتری دارد و به نوعی امید به زندگی را در آنها زنده نگه می دارد.

شرایط و وضعیت تیم همانطور که گفتم خیلی خوب پیش می رفت و طبق برنامه خودمان را برای حضور در رقابت های جهانی آماده می کردیم اما شیوع ویروس کرونا و مشکلاتی که در جهان به وجود آورد، موجب شد تا رقابت های جهانی با توجه به تاکید بر حفظ سلامتی بازیکنان لغو شود و فعلا نیز تمرینات تیم تا بهبود شرایط برگزار نمی شود.

از چه زمانی قرار است دوباره تمرینات تیم ملی از سرگرفته شود؟

در حال حاضر منتظر هستیم تا همه بازیکنان و نفرات تیم واکسینه شوند تا بتوانیم در آرامش و با حفظ سلامتی آنها تمرینات خود را دوباره پیگیری کنیم. واقعا امیدوارم ریشه این بیماری و ویروس از بین برود چرا که همه مردم جهان را گرفتار کرده و متاسفانه در این میان بسیاری از دوستان و عزیزانمان را از دست دادیم که برایشان آرزوی آرامش ابدی را دارم.

در کل باید بگویم بعد از واکسینه شدن همه نفرات انشالله تمرینات را از سر خواهیم گرفت و با فدراسیون در تعامل هستیم تا به زودی تمرینات خود را از سربگیریم. در این جا باید از سرکار خانم فرهادی زاد و آقای موسوی واقعا تشکر کنم چرا که به خوبی از بچه های ورزش بیماران خاص و پیوند اعضا حمایت می کنند و برایشان خیلی مهم است که روحیه ورزشکاران را افزایش دهند.

چه شد که علی چینی با فدراسیون ورزش بیماران خاص آشنا شد؟

ارتباط من با فدراسیون از طریق مجید کرمی که مسوول انجمن فوتبال ورزش بیماران خاص و پیوند اعضا است و تعاملی که با یکی از دوستان من در مجموعه استقلال تهران داشت، برقرار شد و پس از مذاکراتی که داشتیم هدایت تیم ملی بر عهده من گذاشته شد.

آنچه در این مدت از بچه های تیم ملی پیوند اعضا دیدم من را به آینده این تیم بسیار امیدوار کرد و مطمئن هستم این تیم می تواند به موفقیت های خوبی برسد. طبق فراخوانی که در سطح کشور دادیم همه بازیکنان را در اردوهای مختلف مورد بررسی و آنالیز قرار دادیم و در نهایت افرادی که از لحاظ فنی و اخلاقی مورد نظرمان بودند را برای حضور در تیم ملی انتخاب کردیم.

به نظر من این تیم در رقابت های جهانی و برون مرزی می تواند موفق و حتی مدال آور باشد و من این را در تیم ملی ایران می بینم. مجموعه تیم ما متشکل از افراد با تجربه، مستعد، پرتلاش و با اخلاق است و در بین بازیکنانی که در اختیار داریم نفراتی هستند که سابقه بازی در سطح اول فوتبال ایران را داشته اند و به دلیل مشکلاتی که در مسیر زندگی برایشان به وجود آمده امروز در ترکیب تیم ملی بیماران خاص و پیوند اعضا حضور دارند.

از بازیکنانی صحبت شد که در تیم های مطرح ایران بازی کرده اند، یکی از این بازیکنان وحید مظاهری کاپیتان تیم ملی ورزش بیماران خاص و پیوند اعضا است که گویا به تازگی دچار مشکل کلیوی شده، از آخرین وضعیت او برایمان بگویید.

بله متاسفانه وحید از جمله بازیکنان خوب و باسابقه ما به شمار می رود که چندی است دچار مشکل کلیوی شده و باید پیوند کلیه شود. امیدوارم به زودی مشکل او حل شده و به تمرینات بازگردد چرا که حضور چنین بازیکنانی برای ما بسیار مهم است و می توانیم از تحربیاتش در زمین بازی استفاده کنیم.

از ترکیب تیم ملی هم برایمان بگویید، کادر فنی و افرادی که با شما همکاری دارند چه کسانی هستند؟

در ابتدای کار محمد نوازی و صالح مصطفوی را در کنار خود داشتیم که الان در کادر فنی شهرخودرو و استقلال هستند، احسان وجدی نیز مربی دروازه بانان ما بود که در کنار ما بوده و در ادامه نیز با توجه به مشغله فراوان نوازی در شهرخودرو، ناصر شیردل به ترکیب ما اضافه شد.

در مورد لیگ قهرمانان آسیا چه نظری دارید و عملکرد نمایندگان فوتبال ایران را چطور دیدید؟

همانطور که پیش بینی می شد استقلال خیلی خوب ظاهر شد و در گروه مرگ با شکست رقبای خود جواز صعود به مرحله بعدی را کسب کند. اما یک نکته را نباید فراموش کرد، لیگ قهرمانان آسیا جای بهترین های این قاره بوده و باید استقلال خود را در ادامه راه تقویت کند. الهلال عربستان در همین مدت در تدارک لازم برای تقویت خود بوده و بازیکنانی که نیاز داشته است را در اختیار گرفته است. البته سایر نمایندگان ما در این مرحله مانند پرسپولیس و تراکتور هم خوب بازی کرد و نشان دادند شخصیت بالایی در فوتبال آسیا دارند. در مورد فولاد هم باید بگویم تیم خوبی بود اما بدشانسی آورد و از گردونه رقابت ها کنار رفت. امیدوارم این بار در فینال شاهد حضور یک تیم ایرانی باشیم و چه بهتر که استقلال در دیدار پایانی لیگ قهرمانان آسیا به میدان برود و یک جام را برای علاقه مندان به فوتبال به ارمغان بیاورد. به نظرم اگر ما بتوانیم از سد الهلال بگذریم راهمان هموار می شود و می توانیم به این مهم دست یابیم.

اگر قرار باشد چهره های داخلی و خارجی مطرح ورزشی را نام ببرید، چه کسانی مد نظر خواهند بود؟

در تیم های داخلی و در استقلال علی منصوریان را می توانم به عنوان الگو معرفی کنم و در پرسپولیس نیز وحید امیری را می توانم نام می برم. در میان بازیکنان خارجی هم من تونی کروز هافبک تیم ملی آلمان را نام می برم و البته کریستین رونالدو که هر دو در کارهای خیریه و فعالیت اجتماعی نقش پررنگی دارند و نشان داده اند انسانیت از چه جایگاه و منزلتی برخوردار است. از سوی دیگر نشان دادند اگر یک ورزشکار زندگی سالم داشته باشد می تواند تا این سن در سطح اول فوتبال جهان بازی کند و عناوین مختلف ورزشی را نیز به نام خود ثبت کند که کار بزرگی است و رونالدو نشان داد می توان به هر موفقیتی دست یافت به شرط آنکه بخواهی و پشتکار داشته باشد.