از جمله فدراسیون‌های موفق جهان به شمار می‌رویم

دایی: معدل مدالی دوومیدانی در رقابت‌های جهانی قابل قبول است

به نظر بسیاری از کارشناسان ورزشی، دوومیدانی ناب‌ترین و اصیل‌‌ترین رشته ورزشی است و از ریشه یونانی اتلوس به معنی مبارزه و تلاش گرفته شده و به اندازه تاریخ آفرینش انسال قدمت دارد. اگر مروری بر کتب تاریخی و قدیمی داشته باشیم  به این نکته مهم می‌رسیم که بشر در دوران بسیار دور برای آنکه بتواند خود را از خطرات محیطی دور نگه دارد، به ناچار مجبور به فرار و  دویدن بوده و این به معنای آن است که این رشته قدمتی به طول تاریخ بشریت دارد.

امروزه دوومیدانی شکل و ماهیت دیگری به خود گرفته و از جمله رشته‌های جذاب المپیکی به شمار می‌رود، خوشبختانه در سالیان اخیر با روند رو به رشد این ورزش در کشور ما نیز بر میزان علاقه‌مندان به آن افزوده شده و در رویدادهای آسیایی، جهانی و حتی المپیک شاهد درخشش و موفقیت ورزشکاران خوب کشورمان هستیم.

با حمایت‌های مسوولان فدراسیون و تلاش کادر فنی و قهرمانان این رشته، دوومیدانی یکی از رشته‌های موفق فدراسیون ورزش بیماران خاص و پیوند اعضا به شمار رفته که حاصل آن مدال‌های رنگارنگ از مسابقات جهانی بوده است.

به این بهانه پای صحبت‌های یکی از مربیان خوب دوومیدانی نشستیم تا بیش از پیش با این رشته و قهرمانان آن آشنا شویم.

روح الله دایی هستم، متولد 1358 و دارای مدرک کارشناسی ارشد تربیت بدنی از دانشگاه تهران. مشتاق فراگیری و علم اندوزی هستم تا با افزایش سطح علمی و دانش فنی خود بیش از گذشته در خدمت ورزش و رشته جذاب دوومیدانی باشم.

آقای دایی چند سال است در ورزش حضور دارید و از چه زمانی به فدراسیون ورزش بیماران خاص و پیوند اعضا آمدید؟

حدود 25 سال است که سابقه حضور و فعالیت در ورزش را دارم، از سال 1384 به مربیگری روی آوردم و تاکنون نیز در خدمت ورزشکاران هستم. زمستان 1395 بود که به عنوان مربی جایگزین به اردوی تیم ملی در قزوین ملحق شدم و از آن زمان این افتخار را داشتم تا در خدمت ورزشکاران و فدراسیون باشم.

در اولین حضور، ورزشکاران را چطور ارزیابی کردید؟

زمانی که به جمع ملی‌پوشان دوومیدانی اضافه شدم اولین چیزی که برای من جلب توجه کرد اشتیاق و انگیزه بالای آنان برای موفقیت بود. تمرینات بسیار منظم برگزار می‌شد و هر روز اتفاقات خوبی برای همه رقم می‌خورد. سخت‌کوشی ورزشکاران، نویدبخش روزهای خوش آینده بود و هر دو طرف از تمام داشته‌های خود برای موفقیت مایه می‌گذاشتیم که به لطف خدا این تلاش‌ها جواب داد و قهرمانان دوومیدانی در کسب مدال، معدل خوب و قابل قبولی را کسب کردند که امیدوارم این روند همچنان ادامه داشته باشد.

شما در بیرون از فدراسیون نیز مربیگری کرده‌اید، چه تفاوتی بین قهرمانان این فدراسیون با سایر ورزشکاران می بینید؟

واقعیت این است که من تفاوت چندانی نمی‌بینم و باید بگویم سطح رکوردها و نتایجی که به دست می‌آید بسیار نزدیک به نتایج مسابقات دانشجویی است. در مسابقات 2017 مالاگای اسپانیا و 2019 نیوکاسل انگلیس توفیق همراهی تیم را داشتم و از نتایجی که به دست آمد راضی هستم، البته در رقابت‌های جهانی نیوکاسل تمامی ورزشکاران ما موفق به کسب مدال شدند که این یک نتیجه درخشان و قابل قبول است که جا دارد به مسوولان فدراسیون و ورزشکاران خوب دوومیدانی یک بار دیگر خسته نباشید و خدا قوت بگویم.

پرداختن به رشته دوومیدانی برای ورزشکاران بیماران خاص و پیوند اعضا سخت نیست؟

بدون شک در موادی مانند دوهای نیمه استقامت و استقامت، کار سخت است و با توجه به شرایط بدنی که این عزیزان دارند نیاز به تمرین، تلاش ، تعصب وغیرت بسیار است، اما انگیره و استعدادی که در میان بچه‌ها وجود دارد این خلا را جبران کرده و شاهد افتخار‌آفرینی ورزشکاران و قهرمانان این رشته هستیم که من به همه آنها افتخار می‌کنم.

دونده‌های ایرانی را چطور می‌بینی؟

به نظر من پس از دونده‌های انگیسی ما بهترین دونده‌ها را داریم. شرایط خوب و کیفیت بالایی در بین قهرمانان ما وجود دارد و فدراسیون ما نیز در میان فدراسیون‌های برتر جهان قرار دارد. با نگاه خوب خانم هاشمی در کنار بعد سلامتی و ارتقای کیفیت زندگی قهرمانان، نگاهی نیز به فضای قهرمانی وجود دارد که این برای بچه‌ها انگیزه مضاعفی را ایجاد کرده و همه با سخت‌کوشی و روحیه بالا برای موفقیت تلاش می‌کنند که این جای تقدیر دارد.

وضعیت این رشته در سطح کشور چگونه است؟

بدون شک با برگزاری مسابقات متعدد می‌توانیم میزان آمادگی نفرات را افزایش داده و هم استعدادهای جدیدی را کشف کنیم. البته با وجود شیوع ویروس کرونا در جهان و ایران، فعلا تمرینات را تعطیل  و فعالیت خود را به فضای مجازی منتقل کرده‌ایم . در این فرصت به ورزشکاران برنامه‌های تمرینی و جزوات آموزشی را ارائه می‌کنیم تا از شرایط ایده‌آل دور نشوند و با مرور تمرینات در فضایی سالم و به دور از خطر، میزان آمادگی خود را حفظ کنند.

اگر قرار باشد رشته دیگری را انتخاب کنید، چه ورزشی در اولویت خواهد بود؟

من عاشق دوومیدانی هستم اما اگر بخواهم رشته دیگری را انتخاب کنم، والیبال گزینه دوم من است.

و ورزشکار مورد علاقه؟

تایسون گای دونده دو سرعت آمریکایی را انتخاب می‌کنم که تخصص او در دوهای ۱۰۰ و ۲۰۰ متر است. در فوتبال هم گزینه اولم لیونل مسی ستاره بی همتای آرژانتینی است.

وضعیت استان‌های کشور را در این رشته چطور می‌بینی؟

به نظر من همه استان‌های ما مستعد و قهرمان پرور هستند. مهم مربی و امکانات است که اگر توزیع عادلانه ای باشد همه قهرمانان ایران حرف‌های بسیاری برای گفتن دارند. به نظرم در حال حاضر استان فارس شرایط بهتری دارد و اوضاع در بخش آقایان نیز مناسب‌تر است.

و چه توصیه‌ای به علاقه‌مندان به این ورزش دارید؟

دوومیدانی را می‌توان از سنین کودکی آغاز کرد به خصوص اگر بخواهیم به صورت تخصصی کار کنیم و قهرمان شویم اما در برخی مواقع حتی در سن بزرگسالی نیز می‌توان به این رشته روی آورد و ورزش کرد.

و کلام پایانی

فدراسیون ما یکی از بهترین فدراسیون‌ها در میان فدراسیون‌های داخلی و حتی جهان است، همه با عشق کار کرده و از جان و دل برای سربلندی ورزش تلاش می‌کنند. از سرکارخانم هاشمی به عنوان رییس فدراسیون گرفته که مادرانه در این راه قدم گذاشته تا خانم فرهادی‌زاد و سایر مسوولان، همه و همه بدون کوچکترین چشمداشت و منتی برای ورزش بیماران خاص و پیوند اعضا پا پیش گذاشته‌اند که جا دارد به همه آنها خسته نباشید بگویم و امیدوارم تلاش‌های صورت گرفته مورد رضایت پروردگار قرار گیرد.

  • 00:54
  • 1400/04/11
  • 13253